sep 9, 2013 Andrus Ansip är stolt över sitt land.

Premiärministern har hållit ett tal om situationen i hans Estland som refereras i Õhtuleht.
 
 

"Jag är stolt över Estland. Jag är stolt över Reformpartiet. Jag är stolt över den estniska arbetaren som skapat framgångarna. Jag är stolt över Estland, och jag är inte ensam om det", sade ordföranden i reformpartiet, premiärminister Andrus Ansip på Nokia konserthus på lördagkvällen vid partiets lokala valmöte, som fått namnet "Stolt över Estland" när man startade kampanjen för de 1500 kandidaterna från hela Estland "Genom eld och vatten".

"Estland är fritt. Med vårt fria Internet är vi ledande i världen, pressen är fri, handeln är fri. Vårt land är väl skyddat. Om vi vill att vårt land ska fortsätta att vara fritt och skyddat måste vi anstränga oss i valet," sade han.

"Det estniska folket är ett väl utbildat folk. Våra barn får en mycket bra utbildning. Estlands ekonomi har vuxit snabbt. Jag är stolt över det. Jag är stolt över att våra offentliga finanser fortfarande är i mycket gott skick. Estlands statsskuld är EU: s lägsta, "sade Ansip.

Han betonade att arbetslösheten under de senaste två och ett halvt år minskat snabbast i Europa.

"Ungdomsarbetslösheten har sjunkit snabbt. Och jag är stolt över det. Den genomsnittlig ålderspensionen och den genomsnittliga lönen i Estland växer mycket snabbt. Det beror på oss om denna tillväxt kommer att fortsätta i framtiden," sade Ansip.

-----

Så en rar historia om två tvillingsystrar som är lika som bär och delar på en roll i en film:

Tvillingarna Mirtel och Gerda : spelar en och samma flickroll.

"Vi ska spela den där flickan Liisi. Hon är ett barnhemsbarn vars mor har dött, men hon vet inte att hennes mamma dött. Och så börjar hon prata med sin mor när hon var på väg hem från hemmet, men hon hämtas tillbaka till barnhemmet," berättar Mirtel i ett andetag . Systrarna är överens om att det är fel att hon tvingades tillbaka till barnhemmet.

"Efter att ha läst manuset satt jag uppe en hel natt med telefonen i handen för att ringa och säga att flickorna inte fick vara med i en så sorglig historia. Men på morgonen var flickorna säkra på att de ändå ville", säger barnens mamma Daisy Laul.


Det är ganska praktiskt. När den ena systern spelar in, då kan den andra vila. Självklart ville de båda ha hela rollen ensam, men samtidigt ville de inte att den sndra systern skulle vara ledsen. 

I somras var de med i en pjäs där ingen visste att de var två som delade på en roll, så det var lite spännande varje gång i slutet när publiken började förstå.

Mamman kan inte heller skilja på flickorna. Hon har målat ett G på Gerdas ben och ett M på Mirtels, och efter varje bad måste hon göra om det. En sak skiljer dem ändå åt. Mirtel är en vild flicka, hon har varit på akuten sex gånger. Gerda har aldrig behövt åka dit, berättar hon själv mycket stolt.

Själva tycker de att det är praktiskt att vara tvilling.  

Jag vet ju inte hur det är att vara tvilling; jag har ju bara varit pseudotvilling. 

-----

Anders Ljunggren, Sveriges nya ambassadör i Estland.
-----
Passagerartrafiken till Tallinns hamn ökar. En stor ökning var när Robbie Williams hade sin konsert den 20 augusti i Tallinn.
I augusti var det 1,03 miljoner passagerare på farygen. Det är 4,6% mer än augusti förra året.
Under årets första åtta månader passerade  6.410.000 passagerare jämfört med 6.160.000 förra året, en uppgång med 4%.
Och däribland fanns vi och våra släktingar och vänner. 

Kommentarer
Postat av: Eva Linnea

Att vara pseudotvilling kan vara gott nog!

Svar: Det kan tom. vara bättre. Eller hur!
estlandskarin

2013-09-12 @ 14:08:17
Postat av: Eva Linnea

Sant!

2013-09-14 @ 17:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0