Feb 12, 2014 En vidrig artikel i DN.

Det är klart jag förstår att politiskt neutrala vetenskapsmän inte är särskilt vanligt förekommande. Jag förstår också att det är svårt att prestera opolitiska presentationer när man har en bestämd politisk övertygelse.

Men... I Finland förlorade docenten Bäckman sitt jobb när han diktade om esternas semesterresor till Sibirien.

I dag har jag läst en artikel i DN där Magnus Alkarp, doktor i arkeologi ljuger om Estland. När ska esterna befrias från lögnaktiga påståenden.  Oj. Nu måste jag dra några djupa andetag.

Magnus Alkarp: Så vill Umeå hylla en inbiten nazist

 Forskningsarkivet Arkeologen Gustaf Hallström (t h) bedrev rasbiologisk forskning och stämplade samer som "bastarder".  

Artikeln:
 

Inför Kulturhuvudstadsåret lyfter Umeå fram arkeologen Gustaf Hallström. Men vad man talar tyst om är att han var rasbiolog, nazist och en av Sveriges mest komprometterade forskare, skriver Magnus Alkarp.

/.../

Med jämna mellanrum brukar det uppstå en diskussion om svenska akademikers förhållande till Nazi-Tyskland. Oavsett om man finner ämnet angeläget eller uttömt kan man åtminstone inte klaga på antalet studieobjekt: det råder ingen som helst brist på akademiker som engagerade sig i högerextrema, antisemitiska rörelser och som knappt hunnit hem från Tyskland innan de for dit igen. Självfallet skulle de flesta som låtit sin tyskvänlighet övergå till öppen nazism försöka sopa igen spåren efter sig efter kriget – och några av dem lyckades alldeles utmärkt. De som tindrat inför åsynen av fackeltågen, svastikan och det eviga gapandet hade – som genom ett divinatoriskt ingripande – förvandlats till föredömliga demokrater. Om de någon gång skulle påminnas om att de i början av kriget hade jublat över Hitlers framgångar, kunde de alltid peka på någon annan som hade jublat högre.

/.../

Hallström var allt annat än demokrat, hans kamp mot "kommunismen" var kampen mot de finska och baltiska folkens demokratisträvanden. Han slogs på de vitas sida i det finska brödrakriget, försökte värva frivilliga till det estniska "frihetskriget".(Det är här jag tappar andan!)

Hur i hela friden kunde en sådan person hyllas? Och varför just i Umeå, en plats som han saknade koppling till?

 

Alkarp skriver alltså att Gustaf Hallströms deltagande i Finlands inbördeskrig och esternas och letterna frihetskrig var MOT demokrati! Detta är ett ställningstagande för kommunismen! Inte demokratin! I Estland infördes demokratin i och med Tartuifreden 1920 efter krig mot BÅDE Ryssland och Tyskland!

Hur kan DN ta in en sådan artikel? DN är, vad jag vet, inte en kommunistisk tidning.

Länderna stred mot kommunismen och tyskarna (det var 1918-20 före nazismen) ! Mot bolsjevikernas mord och förstörelse!  Är det i demokratiska länder som makten skjuter vanligt folk på gatan i fredstid, eller skriver under beställning av mord på miljontals människor för att de är bönder? Är det i demokratiska länder människor fråntas alla sina rättigheter, egendomar och sparpengar?  Var det demokrati som esterna/letterna levde i när de ockuperats? Då vill jag att herr Alkarp definierar vad han menar med demokrati. Det måste slås fast att baktaleriet om esterna måste få ett slut. Det är ett litet land, javisst, men även små länder ska behandlas med respekt.

Måste inte svenskarna till slut erkänna att det livet många miljoner människor erbjöds mera kan benämnas som slaveri och inhuman godtycklighet. Särskilt under Stalins tid.

Någon måste våga stå upp mot de kommunistiska diktaturerna, och även ifrågasätta att felaktiga uppgifter sprids vid våra universitet och andra utbildningsplatser.

På Wikipedia läser jag: Alkarp undertecknade 2008 det så kallade "Historieuppropet" i vilket man kritiserade politisk styrning av historieundervisningen i skolan genom Forum för Levande Historias kampanj kring kommunistiska regimers brott mot mänskligheten. Alkarp kandiderar till kommunfullmäktige i Uppsala för Miljöpartiet de Gröna i valet 2014

Jag säger bara: Rädda Uppsala! Välj inte in Alkarp! Du kan inte vara säker på att han inte ljuger.


Kommentarer
Postat av: Brorsan

Jag reagerade precis som du direkt när jag läste artikeln. Jag tror att vi är fler, men det vore bra om Wolodarski också reagerade på ledarsidan.

2014-02-14 @ 13:09:52
Postat av: Brorsan

Jag reagerade precis som du direkt när jag läste artikeln. Jag tror att vi är fler, men det vore bra om Wolodarski också reagerade på ledarsidan.

Svar: Kan man anmäla sådant till DO eller är det "Pressens någonting".
estlandskarin

2014-02-14 @ 13:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0