feb 13, 2014 Ett brev till chef.red. på DN.

Peter Wolodarski,
 
jag tror att du är en ärlig människa som jag nu vänder mig till i ett viktigt ärende.
 
Jag har studerat allt om Estland under flera år. Jag har läst språket och historien på Uppsala Universitet och jag har läst många, verkligen många böcker om och av ester. Man kan inte studera Estland utan att också läsa om Ryssland, så det har jag också gjort. Du kan se min litteraturlista (from 2009) här: http://karinsestland.blogg.se/category/litteraturlista.html
 
Nu till saken.
Det sprids så mycket felaktigheter och lögner om Estland i våra media. Det började redan på 1980-talet. Jag har försökt påpeka det och få möjlighet att rätta till allt, men jag får inte komma fram. Varför? Ja, säg det.
Jag skulle kunna räkna upp några saker, men för att du ska slippa läsa mycket text lägger jag det som en frivillig bilaga; ett annat brev jag skrivit. Se:
 
 APRIL 27, 2013. ÖPPET BREV TILL SVENSKA MEDIER.
 
Den 7 februari kunde vi alla läsa en artikel där historikern Magnus Alkarp framförde sina åsikter om en utställning i Umneå under rubriken: Så vill Umeå hylla en inbiten nazist.
 
I artikeln läser vi Hallström var allt annat än demokrat, hans kamp mot "kommunismen" var kampen mot de finska och baltiska folkens demokratisträvanden. Han slogs på de vitas sida i det finska brödrakriget, försökte värva frivilliga till det estniska "frihetskriget". Hur i hela friden kunde en sådan person hyllas? Och varför just i Umeå, en plats som han saknade koppling till?

 

Alkarp skriver alltså att Gustaf Hallströms deltagande i Finlands inbördeskrig och esternas frihetskrig (1918-1920) var MOT demokrati! Detta är ett ställningstagande för kommunismen! Inte demokratin! I Estland infördes demokratin i och med Tartuifreden 1920 efter krig mot BÅDE Ryssland och Tyskland! Det är just det här som alltid vänds mot esterna. En ren och skär lögn, som aldrig tillåts falla i glömska. Estland var en helt vanlig demokrati till 1934 då presidenten tog all makt och löste upp parlamentet. (Kanske skulle fler presidenter gjort det så hade vi eventuellt sluppit Europas diktaturer.) Allmänna val återinfördes 1938. 1940 var det slut på demokratin, då var landet i realiteten ockuperat av Sovjet som påbjöd ett “val” med endast av dem godkända partier och kunde sedan presentera ett valresultat innan vallokalerna stängt! Är det den demokratin Alkarp frågar efter? Är det alla dessa mord och deportationer som sedan inleddes som Alkarp menar är demokrati?
Jag kan skriva hur mycket som helst om det här. Jag är så upprörd över att svenka medier fortsätter med lögnerna om det lilla, lilla landet i vår absoluta närhet, som råkade så fruktansvärt illa ut 1940 och inte befriades förrän 1991. I en frihetsrörelse som inte dödade någon i landet, varken esterna själva eller deras ockupanter!
 
Snälla rätta till den allvarliga felet i din tidning! Estland är ett litet land, men vi måste visa respekt mot alla länder, och ta reda på sanningen innan vi anklagar dem.
 
Jo, jag skickade in i går ett brev till Insändarsidan, men jag vill försäkra mig om att du förstår att det här måste uppmärksammas.
 
Med vänlig hälsning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0