jan 28, 2014. Han ska skämmas!

Först vill jag bara säga att Jan Guillou ska skämmas. Han har accepterat att bli årets Leninpristagare.
Susanna Alakoski ska hedras för att hon avböjt att liera sig med toatlitära regimer och tackat nej. I Jan Guillous värld betyder inte alla de miljoner och åter miljoner människor som mördades under Lenins och hans efterträdares och efterföljares tid någonting. Man kan tydligen skoja om alltihop och vara glad ändå.
-----
Det går allt bättre för Estland, ekonomiskt sett. Företagens skulder minskar. Men jag kan förstå att det ser helt otroligt ut när de kan läsa i tidningen att:

Swedbank i Estland gjorde en vinst på 176.000.000 € förra året. att jämföra med 197.900.000 under 2012.

Banken sade att nedgången i lönsamheten beror främst på en minskning av räntenettot och att  kreditförlusterna minskar. Kostnaderna var stabila. Bankerna lär sig att arbeta i det låga ränteläget, och sammanslagningen av bankerna i de tre baltiska länderna har också betytt en del.

Men vad tänker då esten som har lånat pengar för att renovera sitt hus och kämpar med återbetalningen på sin relativt sett låga lön när bankernas vinster blir så svindlande höga?

-----

Vi råkade höra en ordväxling.

En kvinna, som jag känner lite grand, lyfte upp en ihoprullad matta.

" Ska jag hjälpa dig att bära?" En man bredvid henne frågade.

"Här ser du en sovjetkvinna!"  Hon slängde rullen över axeln och gick iväg. I den meningen fanns bitterhet, men ändå hade hon en road blick i ögat när hon tittade på mig. Vad allt fick inte sovjetkvinnorna utstå.

----

Tre rådjur springer över åkern och letar efter något ätbart. Snön gömmer väl en del, men den är bara några centimeter tjock, så de hittar nog i alla fall.

Jag hann inte ta någon bild på dem!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0