juni 25, 2014 Hon skulle kunna känna en så tung börda på sina axlar.

Jag har berättat om ubåtskaptenen Verner Hans Purand. Mannen som fick amerikanerna att förstå att esterna inte var nazister trots att de bar tysk uniform.
http://karinsestland.blogg.se/2014/april/apil-28-2013-verner-hans-puurand-2.html
I dag invigds ett minnesmärke till hans ära i byn där han bodde och sedan gömde sig undan Röda armén. Vi är just på väg dit.
----- 
I dag valdes professorn, ambassadören i EU Marju Lauristin till vice ordförande för Socialdemokratiska fraktionen (S&D-gruppen) i EU-parlamentet. Hon är den enda representanten i styrelsen för Norden- Baltikum.

"Jag tror att inom ramen för min tidigare erfarenheter i estniska politik och internationell forskning, kan jag meningsfullt bidra till att S&D-gruppen genomför en politik för att bry sig om alla människor i Unionen. Jag anser att det är viktigt att de små staternafinns med i en av de största gruppen i Europaparlamentet välrepresenterade i ledningen för de olika delegationerna i norra och södra Europa för att på bredast möjliga grund arbeta för ett starkt och enat Europa,"förklarade Lauristin.

Det är så intressant med Marju Lauristin. Hon skulle kunna känna en så tung börda på sina axlar eftersom hennes föräldrar tillhörde de mest aktiva kommunisterna under de första sovjetåren, men hon arbetar hårt för ett fritt liv i ett fritt land, och man kan säga att hon gottgör den tidigare generationens misstag. Även om jag anser att ingen är ansvarig för tidigare generationers synder.

 

 Marju Lauristin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0