mars 2, 2014 "Tack, gode Gud att vi är med i Nato."

I Estland säger man i dag: "Tack, gode Gud att vi är med i Nato." Och: "Hur tänker svenskarna?

Själv förundras jag över att jag hade så rätt den där gången, när jag bara var 5 år, då jag förstod att vuxna ändrar på alla regler efter behov för att resultatet ska bli efter deras vilja, och därför kunde jag aldrig lita på vuxna människor.

Det som händer just nu är en bekräftelse på det. Vad som är sanning och rätt i en situation är ett fruktansvärt brott i en annan, trots att omständigheterna är desamma.

Ett aktuellt exempel: Nu har Ryssland börjat med något mycket allvarligt på Krim. De tar tillfället som serverats för dem.
Det började med demonstrationer i Kiev. Där demonstrerade ukrainerna för att presidenten och regeringen i deras land skulle avgå. Deminstranterna vann den första martchen, och ryssarna såg genast en möjlighet att få tillbaka en del av den mark som de förlorade vid Sovjetuniuonens upplösning. År 2008 lyckades förändra villkoren i Sydossetien genom att hetsa georgierna att ta till vapen. Ryssland har alltså nu gått in i Krim "för att rädda ryssarna där." Har vi hört att ryssarna på halvön varit hotade? Ryssarna var förberedda med anonyma vapen och uniformer. Vilken tur att de hade det! Vet ni förresten att Krim är paradiset för pensionerade KGB-folk? Där kan man hitta människor som är vana att rucka på sanningen, att tortera och att döda.
 
I Syrienfrågan talar ju ryssarna för att man inte ska ingripa i andra staters inre angelägenheter
 
Jag undrar om inte Finland ska passa sig. Det är så många ryssar som flyttar dit, att det kommer finnas en uppenbar risk att någon gång i framtiden känner man sig i Moskva skyldiga att rädda sina landsmän. Just den risken är uppenbar för Estland och Lettland. 
Jaroslav på 1200-talet och Ivan på 1500-talet var bara början...

Varför anser vissa stater att de "egentligen" är rättmätiga ägare till andra länders markområden. Jag tänker t.ex. på Ivan den förskräcklige på 1500-talet som ansåg att Tartu egentligen var hans, eftersom Jaroslav 1030 hade grundat staden, som sedan erövrades av esterna  och därefter av Svärdsriddarorden redan år 1224. Både Stalin och Hitler menade att Estland och Lettland egentligen var en del av deras respektive riken. De hade samma äganderätt till dessa fria stater.

Det går inte att  tro på "människors förnuft och godhet", det är ren naivitet. Världens stater måste agera med kraft på något vis, jag vet inte vad, för att hävda alla stater rätt till sin frihet och att områden stulna i modern tid ska återfå sin frihet. Jag tänker i första hand på Kina och Ryssland. Men krig och död är så fruktansvärda saker. Hur kan någon vara beredd att offra sin befolkning för sina egna maktintressen? Jag skulle kunna nämna hundratals personer som är kapabla att starta krig och att mörda. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0