maj 2, 2014 Frågorna som aldrig blir besvarade.

Under några dagar har jag gått igenom min blogg för att sortera materialet och göra det mer lättläst. Jag upptäckte att jag upprepar några saker, som jag inte får svar på. Det är:

1. Varför sägs det att människor har samma värde, när det inte levs efter det? Eller ett annat sätt att säga det på

2. Vissa människor är det rätt att förinta, andra är det ett fruktansvärt brott att förinta.

 

 

Varför är det så?

Jag tror att det bl.a. beror på att det Hitler gjorde hände under ett krig och avslutades efter några år. Därefter har det självklart fördömts. Det är ett ohyggligt, fruktansvärt brott att ta livet av människor genom att skicka dem till gaskammare.

Sovjetunionens brott hände under en mycket längre tid. Under tiden har Hitler utsetts till Ondskan, och någon konkurent får inte finnas! Kommunismens brott är ännu inte slut utan fortsätter än i dag, dock ibland under annat namn.

Propagandan för kommunism var/är effektivare och mer genomgripande, fler människor blev/blir kommunister och utsåg/urser sig till "de goda".

Att inte alla människor är lika värda slogs dock redan fast av Marx, när han skrev att vissa folkslag, som t.ex. serberna, inte borde få existera.

Marx gjorde också "tvärtom". Vi skulle nämligen bli världsmedborgare, och våra nationella rötter skulle glömmas. Man spred talet om alla människors lika värde samtidigt som man tog livet av många, många miljoner på det mest bestialiska sätt. Alltså: Lögn och propaganda! Det är helt i linje med vad vi ser i dag.

Det postsovjetiska Ryssland går med på överenskommelser, som de sedan inte följer alls; helt enligt den sovjetiska traditionen. Man kommer överens om en sak och sedan gäller dess motsats. Helsingforsöverenskommelsen är ett annat exempel. Så fort den undertecknats var den glömd och borta.Ett kärnvapenfritt Östersjön gällde bara Västmakterna. Samtidigt stod raketerna med sina kärnvapenspetsar i Sovjet riktade mot oss. “Nyttiga idioter” som t.ex. det sovjetbetalda Svenska Freds drev frågan. (se Sept. 3, 2011)

Alltså. Man propagerar för alla människors lika värde, men menar det inte för egen del. 

 

Nästa problem:

3. Varför får vänsterextremister i stort sett uppföra sig hur illa som helst, och säga i stort sett vad som helst, medan högerextremister inte får göra något alls, varken det ena eller det andra?

4. Varför intervjuas folk från extremvänstern med största respekt medan någon representant från extremhögern aldrig får säga ens vad de egentligen vill med sin egen politik?  Varför är det helt OK att Hjärt- och Lungfonden använder människor från extremvänstern i sin tiggarkampanj (men ingen från extremhögern)?

En gång sa man i Sverige: "Jag tycker inte som du, men jag kan riskera mitt liv för att du ska få säga det du tycker."  Så är det inte längre. Den som vill rätta till alla fruktansvärda felaktigheter som sagts t.ex. om det estniska folket, den får inte en chans. Varför?

Vad vinner världen på att tro att Estland var ett fascistiskt land? Jag kan inte förstå det, men efter att så många olika människor försökt under så många år, bl.a. jag själv, att klargöra fakta, står det helt klart att den lögnen tydligen måste få vara kvar.

Med andra ord: Du får säga vilka lögner du vill om t.ex. Estland. Mycket, mycket sällan kommer något tillrättaläggande.

 

Kära alla ester! Jag älskar ert land. Jag älskar folket. 1900-talet var ett hemskt århundrade.  Ni har genomlevt fyra ockupationer, arkebuseringar, fångläger,deporteringar till ett helvete, svält och död i stora mängder, men ni har klarat alla svårigheter så bra ändå. Ni har åter skapat ett fritt land med riktig demokrati och folkstyre. Ni har en regering som, till skillnad från andra länder som hade problem under finanskrisen, lojalt sänkte sina egna löner samtidigt som alla andra fick sina löner sänkta. Ni har ett land som arbetar för allas bästa. Ni är transparenta. Problem gås igenom och beslut fattas. Varje människas frågor diskuteras. Ingen är mer värd än någon annan. Trots att Moskva önskar att det vore så. När Moskva bestämde i landet under nästan 50 år, då var det ni, esterna, som diskriminerades. Nu påstår Moskva lögnaktigt att ryssarna diskrimineras, vilket vissa “nyttiga idioter” tror är sant.  Människor är alltså inte lika mycket värda i allas ögon.

Förresten är det bra för oss andra att veta i diskussionen, att det knappt fanns några ryssar i Estland före andra världskriget.

Men ert land gränsar till Ryssland. Ni kan aldrig sluta vara vaksamma på vindarna därifrån. Ni måste alltid se vilka, även bland er själva, som följer Moskvas önskemål. (Förrädare finns i alla länder.)

Se bara alla lögner kring Krim och östra Ukraina. Sådana lögner har vi hört om Estland sedan Putin blev president.

Jag har varit i Estland flera gånger varje år sedan 1991. Jag har samtalat med landsbygdsfolk och stadsfolk. Jag har besökt flera museer, gamla byggnader, konstutställningar och minnesplatser. Inte någonstans har jag mött en estnisk fascist! Däremot människor som är glada och tacksamma över att leva i sin egen kultur.

Jag önskar er all framgång.

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0