Ondskan igen.

Det var ovanligt många som läste vad jag skrev den 22 aug 2014. Jag funderade på vad det kunde vara att just den sidan blev extra intressant. Kanske var det att jag skrev om Alice Teodorescus artikel i SvD den 7 augusti.
Hon refererar till en undersökning där kommunismen legaliseras med:
”Kommunisterna kände sig tvungna att massmörda, en verksamhet de ansåg vara tråkig, till skillnad från nazisterna som dödade av ren lust.”
 
Ja, det är en mening man behöver läsa ofta. Igen och igen. Vilken inbilskhet! Vilket försvar! Men, vad ska man hitta på för att inte beskrivas med samma ord som nazisterna. Kan man någonsin försvara mord? Massmord? Jag blir verkligen upprörd när jag läser det. Det hjälper inte hur många gånger jag gör det. Kanske det är bra att berätta om detta fruktansvärda försvar för morden på många miljoner människor. Och sedan kanske man kan förklara så t.o.m. jag förstår varför t.ex. min svärmors kusin tvingades till Sibirien och hennes man mördades på stationen inför alla människor. Ingen av dem hade gjort något brottsligt. Tyckte mördarna att de hade tråkigt då?
Skulle man kanske ändå ha gjort som nazisterna, gasa dem. Det var ju av omtanke om mördarna, för att det var bättre än att stå och skjuta människor hela dagarna. Jag läste ju den förklaringen i en bok.
Kommunisterna gjorde det ju lite enklare när de satte människor, utan ytterkläder i den iskalla Sibirienvintern, på ett flak, och körde omkring dem till de var döda allihop. Vanliga människor, som bara hade haft fel yrken och nu var för sjuka för att arbeta. Var mördaren uttråkad då? Efter att ha dumpat lasten någonstans, återvände han till lägret och hämtade nya att mörda.
 
Kjell Albin Abrahamson skrev i sin bok "Låt mig få städa klart" just det jag sa i radion för över 25 år sedan: Inte förrän vi fått möjlighet att läsa lika många böcker och se lika många filmer om kommunismens brott som vi kan när det gäller nazismens brott, inte förrän då kan vi jämföra ondskan.
 
Det finns ingen positiv ondska! Det ligger i ordets egen betydelse att den är ond!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0