Andra advent 2015.

Jo, det finns definitivt en svensk kultur. Att få delta i ett firande av andra advent på Svartsö i Stockholms skärgård,  det är något alldeles extra. 
En större taxibåt körde oss från fastlandet till Svartsö, en resa på ca en halvtimme under hård vind.
Vi var högst 200 besökare i Bygdegården. Längst fram satt orkestern. Flera dragspelare, två trumpetare, pianister, två sångsolister och några till. Vi andra satt på träbänkar och sjöng med i julpsalmerna. De julpsalmer som jag hört och sjungit med i sedan jag var barn. 
Det var ett av många bevis på att kulturen lever i Sverige. Alla ni "nyttiga idioter" som påstår att det inte finns någon svensk kultur, jag ber er besöka många olika orter i vårt land, och släppa fram er fantasi. Använd era ögon. Känn efter. Om ni har någon hjärna, så måste ni se det uppenbara. Och det ni upplever, det är ingen negativ "nationalism" eller något annat ni brukar kalla svenska seder. Det är vår kultur!
 
I Estland ser vi sådana kulturella uttryck ännu oftare. Då är det inte heller negativ nationalism. Det är med en härlig frihetskänsla som man fortfarande njuter av sin, sedan snart 25 år, nya frihet. Redan på lågstadiet kan man välja folkdans som speciell inriktning. Och det kan jag lova er, att det är jätteroligt att dansa folkdans. När jag gick i skolan fick vi dansa på gymnastiklektionerna ibland.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0