feb 18, 2015 Det talas om skolbetyg.

Det talas om skolbetyg i Sverige just nu. Några vill att man ska börja i 4:e klass i stället för i 6:an som det är nu. Då protesterar många och säger att de som har lätt för sig gynnas av detta, medan det är illa för svagpresterande.

Jag har lagt mig i debatten tidigare, och menar att alla barn (och vuxna) är olika och har sin egen historia. Att man alltid klassar de som lär sig nya saker snabbt som helt bekymmerslösa och utan svårigheter är ett stort misstag. Ingen vet med säkerhet vad som finns därinne. Det är nämligen så, att även de snabba behöver utmaningar för att växa. Även de snabba behöver beröm för sina prestationer. Ett barn som aldrig får beröm för sina prestationer tappar snart lusten.

Jag tror att vi i Sverige i vår iver att hjälpa de svagpresterande har glömt bort att för att vårt land ska hänga med i utvecklingen måste vi få fram de som kan prestera och leda all utveckling framåt. Det är inte så, att de finns där även om vi inte bryr oss om de .

Självklart ska vi ge stöd åt alla som behöver det, men det ska inte betyda att vi försummar de andra.


Alla behöver uppmuntran. Alla elever behöver uppmärksamhet. Alla elever behöver veta varför de går i skolan.

Att ge betyg redan i fyran kan vara positivt för alla. Det handlar om hur man värderar betygen. Ska de vara utslagsgivande för människovärdet, då är det bara negativt.. Ska de fungera som en fingervisning och ett stöd för hur man ska lägga upp undervisning och utveckling av eleverna är det mycket positivt. Vi behöver lärare som kan hantera dem.


Allt detta grundar sig på mina egna erfarenheter. Jag kunde både läsa, skriva och räkna när jag började skolan, men fick aldrig stöd eller beröm. Jag vet hur frustrerande det kan vara. Jag vet hur splittrad och förvirrad man blir.


Detta händer inte i Estland. Där arbetar man med undervisning, och alla elever vet varför de går i skolan,

-----

En annan fråga.

Sverige och Finland har ingått ett avtal gällande försvaret.

Äntligen, skulle jag vilja utbrista. Mer samarbete är vad vi behöver.

-----

De sverigefinska nyheterna varnar för den ryska nyhetsdesinformationen. Det finns speciella desinformationscentraler som manipulerar nyheter. Skrämmande. Det finns människor som vill tro på detta, och det är förödande! Varning!!

-----

Jag har fått fler kommentarer, som insinuerar att esterna är nazister. Jag publicerar dem inte, men konstaterar att detta är en följd av den tidigare politiska manipulerade sovjetiska/ryska propagandan. Esterna har aldrig varit mer nazistiska än andra länder i Europa, som svenskar eller finnar.

Som jag sagt tidigare: estniska historiker har funnit bevis för att Hitler tänkt deportera dem alla till Sibirien när de intagit Sovjet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0