Feb 4, 2014 Vågar man säga att vi människor är olika?
Vi läser om invandrare som bedrar oss på mycket pengar via våra sociala insatser. Jag menar att vi måste förstå varför sådant sker.
Min uppfattning är, att vi svenskar inte tar till oss kunskapen om vår hjärna.
Det är så här: Människors verklighet skapas i hjärnan. Alla våra nya erfarenheter gnuggas mot alla våra tidigare erfarenheter och blir till vår egen verklighetsuppfattning. Det är det centrala.
Sedan ska vi fundera över att människor från andra kulturer och andra samhällsordningar, från krigsområden och i olika religiösa kulturer med andra regler än våra, naturligtvis har andra erfarenheter samlade i sina hjärnor än vi, som har växt upp i Sverige.
Det jag bäst känner till är livet för människorna som levde i Sovjet-Estland. De hade tvingats till helt nya sätt att tänka och agera för sin överlevnad. De måste vara på sin vakt för att inte råka illa ut.
Jag tänker t.ex. på Nilla, som deporterades till ett läger i Sibirien p.g.a. att hennes man arbetat som reservpolis i det fria Estland När hon kom tillbaka efter sju år vågade få människor tala med henne. De hade under tiden fått höra i den sovjetiska propagandan att alla som deporterats var kriminella. Människorna befarade också att hon kunde vara KGB-agent. Ingen återvände från Sibirien! (Detta var före Stalins död)
Den unge Enno blev kallad till KGB för förhör 1978. Man hade fått rapport om att han hade en IKEA-katalog hemma. Det var vi som gett den till honom när vi besökte Estland. KGB menade att IKEA-katalogen var en kapitalistisk bluff.
Många sådana händelser skapade helt andra erfarenheter och än de vi hade. De tänkte och reagerade annorlunda än vi för att klara sig i den världen, så annorlunda än vår. Så är det fortfarande i stora delar av dagens Ryssland.
Vågar man säga att vi människor är olika? Att vi tänker olika. Att vi ser olika på saker och ting. I Sverige bör vi inte säga det. Vi får inte behandla människor olika, men vi sätter inte heller in de nyanlända i vårt sätt att tänka.
En människa från Sovjet såg klara skillnader när han kom till Sverige. Han såg vår naivitet. Han såg hur han skulle kunna utnyttja systemet, så som de utnyttjade systemet i den kommunistiska tvångsvärld han levde i. Det är inget konstigt med det. De lärde sig att "kombinera". Det innebar att när de t.ex. skulle festa, då stal de mat och annat från kolchosen, eller var de nu jobbade, och la ihop det stulna och hade en trevlig kväll. Stöld från staten eller kolchosen var tillåtet, staten hade ju stulit allt från dem en gång. Stöld från andra människor däremot var ohederligt.
Alltså: man ansåg att det var helt ok att stjäla från staten, och så kommer de till Sverige, där man vill tro alla om gott. Självklart blir det fel. Självklart blir staten bestulen där det finns sådana möjligheter.
Det handlar inte om att någon människa är bättre än någon annan; det handlar om att vi måste förstå varandra. Ge dem chansen att förstå oss, och låt dem berätta om sina liv där borta! Ge oss en chans att förstå varandra. Jag ska inte den här gången berätta om vad vår somaliske vän säger om sina landsmän och godtrogna svenska myndigheter. Även vår chilenske vän har många synpunkter i de här frågan. En tysk väninna utnämnde mig till Hedersutlänning, för att jag förstod deras situation under kriget. Alla tyska soldater var absolut inte troende nazister!
Var realister! Sluta med godtroheten. Vi är alla människor, så olika som alla människor blir av olika erfarenheter. Vad jag hatar den svenska godtrogenheten som inte förstår att agera innan flickor kastas ut från balkongerna och som inte förstår hur vissa kulturer behandlar kvinnor. (Jag glömmer inte när Gudrun Schyman påstod att alla svenska män är talibaner. Sådan okunskap! Vi måste vara rädda om våra framgångar i rättsäkerhet, kvinnosyn och humanism. Det måste vara grundbulten för allas liv i Sverige och ska läras ut och innebära att ALLA ska leva efter de reglerna. Det ska talas klarspråk. Vi ska inte behöva vara rädda för att kallas rasister eller fascister om vi hävdar de reglerna. Äntligen börjar FP och KD röra i grytan. De kräver inte att folk ska slängas ut. De vill göra mottagandet bättre.