Maj 20, 2015. Senaste nytt.
President Ilves är på besök i Tyskland där han ska träffa flera viktiga personer.
Vid sitt möte med Tysklands president talade de bl.a. om flyktingarna som kommer över Medelhavet. I informationen till journalisterna efteråt förklarade han, att "som barn till föräldrar som flydde i båt över Östersjön till Sverige, vet han att vi alla måste stödja varandra.
Vi kan inte vänta oss hjälp av andra om vi inte är beredda att själva hjälpa. Men, menade han, "när man vill ge oss 362 kvotflyktingar, då förstår man inte hur litet land vi har. Polen som har 35 gånger fler medborgare än Estland, behöver bara ta emot 3 gånger så många".
"En annan sak som EU inte beaktar, är alla rysktalande, som flyttade till vårt land under ockupationsåren, och som utgör en stor del av befolkningen. Det är för oss ett stort invandrarproblem som vi ständigt arbetar med."
För er kännedom: Före 1940 fanns nästan inga ryssar i Estland. Den massiva invandringen började först 1949, och kulminerade på 1950-60talen. Många tror att det alltid bott ryssar i Estland. Men historiskt sett har det bara bott administrativ personal i Estland liksom i Finland.
-----
Estniska GO Rail säger upp 40 personer, som arbetar som maskinister och konduktörer på esatniska järnvägen, eftersom Moskva har stoppat tågtrafiken mellan länderna. Man har kontaktat Moskva för att diskutera frågan, och estniska SJ hoppas linjen kan återupptas redan i år. Ryssarna accepterar inga estniska tåg i sitt land, därför är det Ryssland som sköter förbindelsen. Kanske är det för dyrt? Antalet ryska turister till Estland fortsätter minska pga de ekonomiska problemen i Rydssland. De få som ändå gör det tar säkert en buss eller flyget.
-----
Nya vägar tiill det nya folkmuséet i Erni, i Tartus utkant beräknas kosta 1,6 milj Euro. Museet hoppas att staten tar på sig ansvaret. Man kan ju inte ha en dålig asfaltsväg till den nya vackra byggnaden. När muséet gjorde upp planerna för nybyggnationen räknade man inte med att vägen skulle bli så förstörd av de stora, tunga maskinermna under byggtiden. Både i staden och kommunen (två administrativa enheter) har man försökt hitta extra pengar, men tyvärr har de inte lyckats. Staten betalar inte sådana vägar, men kanske kan de göra undantag eftersom det handlar om det ny, stora Folkmuséet.
Gamla, tidigare vattenfyllda, försvarsvägar under Tallinn har pumpats läns och återställts för att vi ska se hur de tog sig fram under staden gick för länge sedan. Det är som alla hemliga gångar från slott och herresäten. Estlands historiska museum står för arbetet. Tunnlarna gick från Övre staden till Nedre staden och mellan bastionerna. Öppnas inom kort.
-----
Just nu pågår en utställning av veterantraktorer någonstans i Estland. Vi fick se en Lanz Bulldog från 1939. Den som körde in med den var ett barnbarn till den förste ägaren.
Annars var det ju så, att ryssarna efter kriget hämtade esternas traktorer och forslade dem till Ryssland, så det finns inte så många kvar från den tiden.
När Estland blev fritt 1991, skänkte svenskarna sina gamla traktorer till dem. De var mycket tacksamma, men nu har de flesta nya traktorer, eller så hyr de från stora firmor vid behov.
-----
Ägaren av det försvunna litauiska flygplanet, som försvunnit över Östersjön, gör en lång analys av det troliga händelseförloppet. Han kommer i stort sett till samma slutsats som flygplatsägaren i Göteborg.
Litauerns slutsats blir: att planet kan ha skjutits ner.