Sep 11, 2015 Hon talar med kluven tunga.

Jag har berättat om Keskerakond, det estniska Centerpartiet, som startades och fortfarande leds av Edgar Savisaar. Partiet blev Estlands största efter att Savisaar lyckats få med många små ryska partier i sitt. Han är ofta i Moskva. Partiets representant i EU heter Yana Toom, som tillhör den  rysktalande delen av befolkningen. Hon röstar i EU oftast enligt Putins önskemål. Vid ett tillfälle beordrades hon av partiets viceordförande Kadri Simson att komma till Tallinn och förklara sig, men jag har inte läst eller hört något mer om det.

 
 Yana Toom
I går röstades det i EU om att man ska begära att Eston Kohver, Oleg Sentsov, Nadia Savtšenko och Oleksandr Koltšenko, som alla asrresterats och i vissa fall redan dömts olagligt, om deras frigivning i Ryssland. Det var verkligen en omröstning angelägen för Estland. Estnisk och rysk polis har gemensamt fastställt att Kohver kidnappades på den estniska sidan av gränsen. Han undersökte smuggling mellan de båda länderna.

“Jag håller inte med om att fallet Sensov är jämförbart med Kohver. Dessa frågor blev inte besvarade: “Varför nekade Kohver hjälp av en advokat avlönad av estniska staten? Varför har Kohver nekat till att han samarbetade med FSB? Varför har Kohver inte bestridt domen?”

Självklart skulle allt stöttas av den estniska regeringen.

Det är svårigheter när man ska vända sig om nåd till den som försöker förgöra en. Jag kan jämföra med hur det var med esterna i Sverige. I en överenskommelse mellan svenskar och ryssar bestämdes det att alla ester som kom till Sverige under och efter Andra världskriget skulle ha sovjet-ryskt medborgarskap. (Esterna i Estland var sovjet-ester.) För att bli av med detta måste man vända sig till förövaren och be att få slippa det medborgarskapet, samt då uppge vilka släktingar som var kvar i Estland. Vad deras öde skulle bli, det visste man inte.

Det här är allt präglat av den ryska hållningen. Kohver tilläts ingen estnisk advokat. Kohver har aldrig samarbetat med FSB. Ska man bestrida en dom som grundar sig på falska anklagelser från landets regering? Finns det någon chans att man kan få rättelse utan att ha andra viktiga statsmän på sin sida?

 

"Men jag kan inte hålla med om att kidnappningen vid gränsen av Eston Kohver kan jämföras med en vanlig människas bortrövande. Han är inte en svampplockare som gåt vilse. Han är en säkerhetspolis i ett Nato-land och hans ev. frigivning måste ske via andra kanaler.”

"Jag vågar påstå att mina tvivel delas också av en stor del av mina kolleger i Europaparlamentet -378 röstade för, 138 emot och 111 nedlagda röster".

Detta är inte en est som talar, inte en est som röstat. Detta är Putins röst i EU-parlamentet.

Hon har kommit dit vid ett allmänt val till EU, och hon kan därför inte plockas bort som en svikare, men jag hoppas hennes eget parti gör något. Hon talar med kluven tunga. 

Citat från Ohtuleht.

I kommentarerna till artikeln är det många ester som diskuterar om man ska förlora sitt estniska medborgarskap om man agerar som en förrädare mot landet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0