Den nya fru Ilves.

Vi såg just en intervju med president Ilves nya hustru Ieva. I princip anser jag, att han skulle ha väntat med att gifta om sig till efter presidentåren. Det är så kort tid kvar. Men gjort är gjort, och nu är de gifta. 
Den nya presidenthustrun är en mycket intelligent kvinna, som haft viktiga uppgifter för Lettlands Nato-administration, EU-tjänsteman och diplomat i Azerbadjan, där hon hade mycket lättare att tala med myndighetspersoner och politiker, än kollegor från Väst, eftersom de hade samma sovjetiska bakgrund. De "förstod" varandra. De diplomater och tjänstemän som hade västerländsk bakgrund sa till henne att de var avundsjuka på hennes fantastiska kontaktnät; och när de förde gemensamma samtal med myndigheterna, då talade azerbadjanerna mycket lättare och ledigare med henne än med de andra. Azerbadjanerna bekräftade det genom att säga "Vi förstår varandra mycket bättre på ett sätt som de andra inte kan förstå."  Det ryska förtrycket kan andra aldrig riktigt förstå, sa hon också.
Och apropå likheter och olikheter: Ieva är född i Livonien, egentligen en del av landet mellan Estland och Lettland, numera en del av Lettland. Men hon menar att det inte präglat henne mer än alla andra erfarenheter hon har. Hon har också anor från Ryssland och flera länder. Hon menar dock att vi alla lever i olika kulturer, och behöver förstå dessa olikheter, för att förstå varandra. Och det är spännande.
Just det tycker jag också är roligt. Jag bor i Estland en del av året, och lär mig nya saker hela tiden om den estniska kulturen. Jag anar en liten förändring i Sverige i förståelsen av just det, att vi inte är likadana. I själva verket är vi alla olika. Och visst vore det ruskigt enformigt om vi var lika. 
 
 
Intervjun.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0