Juli 14, 2016 Jag fick en hatisk kommentar.

Jag fick en hatisk kommentar som jag inte vill publicera, men känner att jag ändå måste säga till mannen, som har ett vanligt svenskt förnamn, men absolut inte behöver vara svensk:
 
Jag läser tidningar och böcker från olika länder, och lär mig hela tiden.
Jag talar med rysktalande i Narva, och de är helt införstådda med vad jag menar.
 
Den sovjetiska tiden för esterna var extremt svår. Det ryssarna gjorde i Baltikum var ofta omänskligt. Ofta jämför mina ryska vänner det som hände då med dagens IS.
 
Alla människor är olika. Vi påverkas av allt vi upplever och av våra inre organ. Numera kan vi läsa att t.o.m. tarmens bakterier präglar oss.
Men den kultur som esterna upplevde under ockupationsåren var helt skild från deras egen, och den kultur som präglar Kreml i dag, och det de gjort med Krim t.ex, och Putins uttalanden först att där inte fanns några ryska soldater, men sedan tackade han alla ryska soldater för deras gärning på Krim, det påminner för mycket om Sovjet. Alla löften om högre pensioner på Krim etc. visade sig naturligtvis också vara lögn. Medvedev förklarade nyligen att det inte finns några pengar till sådant. 
 
Västvärlden har ändrat sin syn på Ryssland. Oron för vad Kreml tänker göra sprider sig.
 
Kan man kalla detta för rysshat? Nej, snarare ett realistiskt tänkande. Avsikten är inte, som Gorbatjov säger, att Nato förbereder ett krig mot Ryssland. De förbereder ett försvar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0