Maj 19, 2016 Så mycket har förändrats i media på en kort tid.

 

Jag vet att jag planerade att skriva två gånger i veckan, men ibland kan man inte bestämma över tiden. Jag skriver nu i alla fall.


Tänk att jag kunde läsa i en svensk tidning i dag, att svenska media haft så fel när de talade föraktfullt om esterna som rustade för försvar av sitt land. Vladislav Savic, en av flera, har sagt att esterna fattar inte att krigen i Europa är slut!

Så mycket har förändrats i media på en kort tid. “Sveriges problem med den stora invandringen har nu blivit en dyr historia för landet”. Så fick ingen säga för ett år sedan, då var man rasist. Nu ser jag aldrig ordet rasist i tidningarna. Men ändå är det jag eftersträvar, att man arbetar på ett realistiskt sätt med invandrarfrågan. Gör gärna som esterna: Ge dem asyl, som vill bli svenskar, lära sig språket och kulturen. Ta emot även andra, men på tidsbestämd asyl. Jag vet, det är för sent. Alldeles för sent. Men esterna ser faktiskt vilka enorma problem vi står inför, eller rättare sagt, vi redan har och kommer ha mycket länge. Och så reser svenskar till Estland och gör ett föraktfullt reportage om främlingsfientlighet, utan att se, att problemen är mångfallt större i Sverige. Min dröm, det är att våra journalister, politiker och professorer ska vara kloka, intelligenta människor, som vet vad de talar om, som söker kunskap, och ser bakgrunden till allt som sker. Tänk om journalisterna Hasse Svens, Niklas Orenius och de andra hade gjort reportage om Estland som inte bara var fyllda av fördomar, utan som var skrivna med en större kunskap om och förståelse av vad Estland egentligen är. I själva verket är Estland och dess invånare ett exempel på ett tömt och härjat land som rest sig ur askan och blivit ett framgångsland.

-----


Nu måste jag berätta om en 11-årig flicka, Meline, som kommit som flykting från Armenien till Tartu för fyra år sedan. Hon vet redan vad hon ska bli när hon blir stor! Hon ska nämligen bli modedesigner. Vi fick se hennes fantastiska kollektion av kläder till Barbie-dockor som just nu ställs ut i Tartu. Hon har klätt 70 Barbie-dockor i alla slags kläder. Hon har gjort olika kollektioner för olika behov. Det är kläder för alla årstider, för promenader, sport, för att gå ut med väninnorna mm, mm.

Hennes klasskamrater kom med sina dockor, och gav dem till Meline för utställningen, och nu har hon en dröm, nämligen att hon som tack ska kunna sy likadana kläder till dem, som just deras docka har på sig!


Tyvärr hittar jag ingen bild att visa på den fantastiska utställningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0