Maj 4, 2017. Solens son.

Jag har sett en fantastisk film i kväll. Jag började slötitta på SVT2 för en timme sedan, men slutade med just slötittandet, när jag blev varse vad filmen handlade om. Det var "Solens son", om samen Ailu, som betytt så mycket för alla samer och alla andra ursprungsfolk i världen.
Helt fantastiskt. Han jojkade, skrev böcker, gjorde arrangemang tillsammans med andra ursprungsfolk, och alltid med ett stort, varmt hjärta, som strålade genom tv-skärmen. Ursprungsfolk, som behåller sin kultur på detta vis är värda all beundran.
Jag känner till flera sådana folk. Ett är esterna, och de olika folk som bor i det lilla landet. Litet till ytan, men stor i kulturen. Viktiga för hela världen. Genom att vi försöker förstå deras kultur och historia kan vi bättre förstå vad allt handlar om, 
 
Och  detta i dag, när vi fått veta, att Sveriges utrikesminister meddelat Unicef att svenskarna inte har någon kultur! Hon bestal oss alla svenskar på vårt sammanhang. Hon har förnedrat oss. Vi är nakna i världen och ska bara stå med stora ögon och se på andra fantastiska kulturer och känna vår egen tomhet. Ska vi flytta till Estland för att få en större mening med livet, och känna att vi också är speciella i världen? Den som en gång, eller flera gånger, hotats med utradering av sin kultur, den vet vad den egna kulturen betyder. Som de baltiska folken, samerna och andra ursprungsfolk, Kommer det hända i Sverige också?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0