Tillbaka igen. The Soviet Story.

Nu är jag tillbaka i Estland. I dag är det höst här, men det ska visst bli soligare...
Jag trodde alla storkarna hade lämnat Estland, men så såg jag när jag nästan var framme tolv (12) storkar på en gång.
Nu ska jag se The Sovjet Story på TV. Det är en film av den lettiske regissören Edvins Snore. Jag har hört att Putin klassar filmen som rasistisk, och Mart Laar betonade, att den handlar om Kremls ryssar, inte den vanlige ryssern. Det låter som om den ska berätta hemska saker.
Jag håller också på att läsa en bok av makarna Petrov: Sant vittnesbörd, från 1956. De är avhoppade KGB-agenter som räddades av Australien. Den är mycket intressant och börjar med att berätta om livet i en sibirisk by under tsartiden och hur den förändrades efter revolutionen och statskuppen.


Ja, nu har jag sett filmen. Den var stark. Och i introduktionen talades det om att det Putin ogillar mest, det är att man likställer nazism och kommunism. Självklart, annars räddade ju inte Sovjetunionen de Baltiska Staterna från något helvete, eller hur?
Bl.a. visade de hur sju miljoner ukrainska män, kvinnor och barn dog av svält. medvetet från Stalins sida, eftersom han gav order om att allt ätbart skulle föras från Ukraina till Moskva. Vi har hört talas om detta ibland i Sverige, men det är inte många som tagit det till sig. Vi vill inte veta att detta hände och ingen, ingen gjorde något för att hjälpa ukrainarna.

Jag tvivlar på att filmen kommer visas i svensk TV.
Det enda på svenska språket jag hittar på webben är Carl Bildts kommentar på http://carlbildt.wordpress.com/2008/06/27/the-soviet-story/
Trackback
RSS 2.0